Crec que s’ha produït un canvi conceptual que demostra una evolució, reorganització, reestructuració i ampliació dels coneixements previs cap a nous models mentals, fruit d’un aprenentatge significatiu, que ha garantit un canvi en la manera d’entendre i de relacionar els 4 àmbits treballats (C-T-S- E) i per concebre la TE com un camp d’actuació que pot promoure l’aprenentatge significatiu.
- El canvi conceptual, es fruit d’un aprenentatge altament significatiu, doncs suposa una reestructuració dels coneixements previs que un disposava degut a procesos d’assimilació i acomodació de noves infromacions o coneixements. Per tant, no es pot produir un canvi conceptual i un canvi de model mental si no hi ha un aprenetatge significatiu que ho garanteixi.
-Consegüentment, tinc el convenciment que sí s’ha produït un canvi conceptual significatiu el qual es reflecteix en l’evolució experimentada i pal·lesa en els dos mapes conceptuals, complint els principis següents
- Aprenentatge actiu, doncs hi ha hagut per la meva part un processament conscient de la informació mitjançant la lectura dels materials, les aportacions al debat i la recerca d’informació (=investigació).
- Aprenentatge constructiu, doncs mitjançant el treball realitzat he anat modificant el meu model mental incial, introduint noves idees, ampliant les que ja coneixia i adaptant-les als coneixements previs per anar construint, progresivament un nou model mental més ampli, complet i el·laborat, on els conceptes treballats adquireixen significació a partir de les connexions i interelacions que els uneixen.
- Aprentatge Col·laboratiu i conversacional: principalment amb l’us del fòrum i del debat, hi ha hagut un intercanvi en què cadascú ha aprofitant els coneixements aportats per la resta i cadascú ha aportat els seus propis coneixements fruit de la reflexió, l’anàlisi i la recerca, per crear un marc compartit de significació.
- Intencional doncs hi havia la voluntat, la motivació de treballar i el compromís per assolir l’objectiu d’arribar a ampliar activament el meu mapa mental inicial, doncs era molt simple i limitat, fruit del desconeixement i la manca d’experiència en aquest camp.
- Consegüentment, d’aquesta intencionalitat del canvi conceptual se’n desprèn un compromís conceptual, doncs el nivell de profunditat i de reflexió en el processament de les diferents informacions aportades pels companys en el debat, tant els arguments com els contraarguments, han propiciat haver de reflexionar i saber raonar i argumentar.
- Contextualitzat: qualsevol concepte s’ha d’emmarcar dins d’un context sinó se li treu significat.
- Reflexiu, doncs aqusta construcció activa i intencional de coneixement, es fruit d’un treball de reflexió i anàlisi sobre la conceptualització dels 4 àmbits desenvolupats (C-T-S-E) i de les interelacions que els conecten, arriban a esdevenir un tot .
- Suposa una reorganització: tot i que en el mapa conceptual incial reflectia certa interelació entre els elements analitzats, el posicionament era tecnodeterminista. El treball d’aprofundiment, d’anàlisi i reflexió ha propiciat un canvi en els meus plantejaments inicials, doncs cal entendre els 4 àmbits (C-T-S-E) des d’un posicionament holista i, a partir d’aquí, canvia la reorganització de les relacions i interelacions entre aquests.
- A més a més, el canvi conceptual, no és fruit de la instrucció, sinó del contrast entre els coneixements previs que hom té, l’experiència i la nova infromació que codifica. Aquest aspecte éstà més que argumentat i justificat al llarg dels punts precedents.
- L’ús del mapa conceptual com a eina informàtica ha facilitat l’arprenentatge significatiu, la construcció de coneixement i el canvi conceptual. La tecnologia per sí sola no pot canviar l’educació, sinó en combinació amb un aprenentatge significatiu que porti als alumnes a un novell profund de pensament. Consegüentment, l’ús de l’eina c-maps, tot i les dificultats inicials, m’ha permés representar un model mental molt més complex que l’inicial, fruit del canvi conceptual propiciat pel treball actiu realitzat en les activitats anteriors.
- A més a més, l’argumentació emprada en el debat, com a activitat costructuivista, ha generat un aprenentatge significatiu, doncs ha dut a haver de estructurar clarament la informació, a saber plasmar de manera organitzada el fruit de l’activitat mental exercida. A més a més, si aquesta argumentació es realitza amb el suport de la tecnologia, pot portar a un Aprenentatge significatiu i, consegüentment, a un canvi conceptual.
Consegüentment, puc concloure que l’aprenetatge significatiu porta a un canvi conceptual i que, combinat amb l’ús de la tecnologia, porta a un canvi conceptual i a la representció de la infromació adquirida i lles seves interconnexions, en un model mental més complex, el qual em permet raonar de manera més consistent i productiva sobre la concepció holística de C-T-S-E. Quan una infromació s’entèn, de manera natural es construeix un model mental.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada