2. Disseny de l’activitat |
a) Títol de l’activitat | |
Podem estar sempre “connectats”? | |
b) Agents personals | c) tecnologia mediadora |
Els aprenents: alumnes de la classe de cinquè de primària d’un Institut-escola d’un municipi del Baix Camp, municipi que acull molta immigració. La mediadora: tutora de l’aula, amb el suport de la coordinadora d’informàtica i jo. | Recursos TIC: ordinador, correu electrònic, càmera de fotografiar, i pissarra digital. Programari TIC: Microsoft office (word, power-point) |
c) Descripció del problema de partença | |
Aprofitant que a l’àrea de llengua catalana es treballarà la tipologia textual de la carta, i coincidint amb la marxa d’un company de l’aula cap a una altra comunitat autònoma, al qual hi tenien molt afecte, es treballa amb l’alumnat la possibilitat de poder estar “sempre connectats” (mantenir el contacte) amb aquest alumne mitjançant l’ús del correu electrònic, de manera que s’aprofitaria aquest recurs per treballar la carta. A la vegada s’aprofitaria aquest recurs per poder adjuntar imatges/fotografies (del grup d’alumnes, del centre...) i per enviar-li un power point a mode de felicitació nadalenca, emprant la llengua catalana com a vehicular. El nivell de domini d’aquest alumnat davant les TIC és just, donat que molts alumnes no disposen d’ordinador a casa; coneixen el processador de textos Microsoft Word, saben navegar o cercar pàgines web per internet, coneixen mínimament l’ús del correu electrònic (desconeixen com adjunar imatges i documents) i desconeixen com treballar amb el programa power-point. | |
d) Tipus de problema segons Jonassen | |
És un problema estructurat, de complexitat variable i ben situat. · ESTRUCTURACIÓ: Tot i que d’entrada parteix d’una situació quotidiana sobre la qual cal prendre decisions (com connectar amb l’antic company d’aula), considerarem el problema ben estructurat doncs d’una banda, les alternatives a la qüestió plantejda són limitades; a més a més, requereix un nombre limitat de regles i principis organitzats de manera previsible i prescriptible (saber l’estructura d’una carta, saber adjuntar documents a un correu, els passos per elaborar un power-point); a més a més planteja un objectiu ben marcat i conegut pels participants; l’estat inicial està ben definit (queda clar els objectius a assolir: posar-nos en contacte amb l’alumne mitjançant el correu electrònic, enviant-li una carta, imatges i un power-point), i té un procés de solució prescrit (les fases per les quals anirem passant en el procés d’ensenyament-aprenentatge: primer l’elaboració de la carta, establint l’estructura a seguir; a continuació trancriure-la mitjançant el word, l’enviarem per correu electrònic, juntament amb imatges; i finalment s’elaborarà i enviarà per correu la felicitació nadalenca en presentació power- point). De tota manera, en l’elaboració del power point, penso que el problema seria menys estructurat, doncs el nombre de solucions i possibilitats són infinites. · COMPLEXITAT: d’entrada, el grau de complexitat sembla baix; però per a alguns alumnes el problema sembla ser força complex doncs no saben què posar i que no posar a la carta, sobre quin tema escriure, quina mena d’imatges ha de contemplar la felicitació nadalenca al power-point... Hi havia força variables a tenir en comte (grau de relació i vincle, estat emocional del moment, expectatives diferents...). Per tant, la complexitat del problema entenc que seria variable: complex per alguns alumnes i més senzill per d’altres. · ESPECIFICITAT DE CAMP: és un problema ben situat, doncs treballarà un tema que es troba dins un context concret, és un tema proper a l’alumnat i està basat en les seves necessitats TIPUS DE PROBLEMA (Jonassen): Penso que es reflecteixen dues classes de problema:· problema en que s’usen regles: hi ha un propòsit o objectiu clar i sobretot, i té una solució concreta amb múltiples vies de solució i regles que porten a aquesta solució, sobretot pel que fa a la recerca d’imatges per internet per construir el power-point, doncs l’alumnat utilitza estratègies de recerca prèviament planejades a l’aula. A la vegada, cal seguir un procediment (regles) per assolir la solució (com escriure una carta amb word, com guardar els documents en carpetes, com enviar e-mails, com crear un power-point...), l’estructura del qual és clara. Així doncs, la resolució del problema implica un procés procedimental restringit per unes normes i principis que, seleccionades i aplicades, ens portaran a una resposta correcta i restringida.· problema de presa de decisions: el punt de partida és una situació quotidiana (com connectar amb un amic) la qual planteja diferents alternatives (en el nostre cas poques) i cal valorar la més ajustada a les possibilitats del col·lectiu d’alumnes. Un cop concretat el mitjà de contacte (la carta), tant a l’hora de redactar-la com a l’hora de decidir el contingut del missatge al power-point (tot i que aquest en menys mesura), el nombre de solucions és limitada, però el nombre de factors que poden considerar-se a l’hora de decidir entre aquestes solucions (què escric i què no escric a la carta, quins hi temes vull reflectir i quins no, què vull transmetre-li....) són més complexos. | |
e) Com es planteja el problema? | |
Fa vora un mes que un company de l’aula va marxar a viure a una altra comunitat. Era un company força estimat per tots i el grup nota la seva absència. Molts d’ells manifesten trobar-lo a faltar i sempre el tenen present en el desenvolupament de les activitats i, sobretot, en els jocs de pati, doncs era un gran futbolista. A l’hora de llengua catalana, aprofitant el comentari d’un dels nens sobre el company que ha marxat, la tutora els pregunta com es senten, si el troben a faltar...; molts d’ells mostraven desànim, doncs donaven l’amistat i el contacte per perdut, doncs “físicament” ja no es veien ni tenien relació alguna. La tutora els planteja la pregunta sobre si es possible mantenir l’amistat tot i la distància, i si els agradaria mantenir contacte amb ell i, en conclusió, “Podem estar sempre connectats?”, utilitzant amb un doble sentit la paraula connexió: d’una banda el fet de poder mantenir el vincle afectiu i per l’altra el fet d’utilitzar la connexió a la xarxa quan la relació física no és possible. Molts dels alumnes van dir que sí, i es va aprofitar per fer una pluja d’idees a la qúestió “i què farieu, doncs, per poder estar connectats amb el company?”. De les respostes resultants, es va coincidir en què era la carta la manera de poder comunicar-se amb ell, però com que no es disposava de la seva adreça i, a més a més, trigaria força a ser rebuda, van valorar que potser seria més útil enviar-li la carta per correu electrònic. La tutora va aprofitar aquesta situació per poder començar a treballar la unitat on la tipologia textual a treballar és la carta. Així, doncs, aquesta coincidència va servir per introduir la proposta de treball: que cada alumne li pugui enviar una carta al company fent ús del correu electrònic, amb la possibilitat de poder adjuntar imatges al text elaborat. Un altre alumne va proposar que, en motiu de l’arribada de les festes Nadalenques, poder-li enviar una postal de Nadal feta per els propis alumnes. A proposta de la tutora (“i què us semblaria poder dissenyar-la nosaltres mateixos i enviar-la també per correu electrònic, fent servir un programa informàtic?”). La resposta de l’alumnat va ser unànim i es va consensuar que, per grups de 4, se li enviaria una felicitació de Nadal, però en lloc de ser en el format paper tradicional, li enviarien un power-point més personalitzat. L’alumnat ha viscut la proposta com a molt engrescadora; estan molt motivats i il·lusionats i fins i tot alguns d’ells ja han començat a escriure una carta a casa, i l’han portat a la tutora sense haver encara començat a treballar la unitat. | |
f) Context de l’activitat | |
El grup classe està format per 24 alumnes. Tot i que en cada curs i matèria han treballat a les TIC (activitats J-CLIC de reforç dels aprenentatges, amb les activitats de la pàgina de l’Edu-365, cerca d’informació i imatges per internet per l’elaboració de projectes), el nivell de domini d’aquest alumnat davant les TIC és just, donat que molts alumnes no disposen d’ordinador a casa; tot i així, coneixen el processador de textos Microsoft Word, saben navegar o cercar pàgines web per internet i desconeixen com treballar amb el programa power-point. Com que molts d’ells no disposen de correu electrònic, també desconeixen com adjuntar documents i imatges. L’activitat es treballarà tant a l’aula ordinària com a l’aula d’informàtica · Aula ordinària: Inicialment, a l’aula treballaran l’estructura de la carta (encapçalament, salutació/presentació, cos, acomiadament), i s’elaborarà la carta per escrit. Quan al power point, es decidirà entre tots l’estructura a seguir, tot i que les imatges i el text les decidirà i escollirà cada grup lliurement, orientats per la tutora. · Aula d’informàtica: A l’aula d’informatica, es redactarà la carta amb el processador de textos word. Cada alumne guardarà la carta amb el seu nom a la carpeta del seu curs. Apendran a crear un compte de correu/usuari al xtec; aprendran a adjuntar documents i imatges i finalment, li enviaran el correu al company. Quan a l’elaboració del power point, i dins l’horari fixat per a cada curs d’assistencia a l’aula d’informàtica, la coordinadora d’informàtica explicarà a l’alumnat en què consisteix el programa power-point, els explicarà el funcionament bàsic i els orientarà en la creació final. Es treballarà la cerca d’imatges per la web, guardar-les en una carpeta que dugui el nom del grup i afegir-les al power. | |
g) Característiques dels aprenents | |
Són un grup de 24 alumnes, 13 noies i 11 nois. Bona part de l’alumnat és castellano parlant, i mostren una baixa motivació per l’aprenentatge i ús de la llengua catalana, tot i que el saben parlar. El grau de cohesió entre ells és bo; tenen un fort sentit de l’amistat, tot i les diferències i petits conflictes que poden sorgir en moments puntuals. Solen estar força motivats envers els nous aprenentatges i s’engresquen especialment amb qualsevol activitat que sigui diferent, i més si la idea ha sortit d'ells. A nivell comunicatiu, són alumnes amb una gran potencial acadèmic i un gran potencial comunicatiu i expressiu, sobretot pel que fa a la manifestació de les seves emocions i sentiments, aspecte que s’aprofitarà perquè els alumnes ho reflecteixin, si volen i ho creuen oportú, a la carta. Són alumnes procedents de diferents cultures, doncs moltes de les famílies del municipi són immigrants. El municipi es caracteritza per ser una zona de pas per a moltes famílies, la qual cosa potencia que el flux migratori sempre estigui en constant moviment, i sobretot ara en època de crisi. La conseqüència immediata que se’n deriva és que molts alumnes estan en situació “provisional” al centre. Quan als coneixement de les TIC és just, originat per una manca de reforç fora de l’escola, doncs bona part d’ells no tenen ni ordinador ni connexió a internet a les llars. | |
h) Competències bàsiques a assolir | |
| |
i) Objectius | |
- Utilitzar la llengua catalana com a llengua vehicular dels aprenentatges. - Realitzar produccions escrites pròpies (la carta), amb coherència i amb correcció ortogràfica, lèxica i gramatical. - Utilitzar les TIC per tractar la informació i realitzar activitats. - Adquirir destreses associades amb l’ús autònom de les TIC. - Conèixer el processador de textos word i les seves possibilitats i opcions. - Saber cercar informació/imatges per internet a partir d’uns criteris o obejctius de cerca. - Saber gestionar i seleccionar els continguts de la informació cercada. - Iniciar-se en l’us del correu web i del programa power-point. - Adquirir hàbits de treball individual i en equip, desenvolupant actituds de cooperació i presa de decisions consesuada. - Esforçar-se per millorar i aprendre, superar les pròpies dificultat i adquirir autonomia - Participar activament a l’aula mostrant interès, creativitat i respecte a les aportacions, idees, opinions dels altres i i ritmes de treball diversos | |
j) Continguts | |
- Redacció de textos en català de diversa tipologia textual: la carta. - Característiques principals de la carta: estructura i continguts - Aplicació de les regles ortogràfiques, morfològiques, sintàctiques en la redacció i exposició dels textos treballats. - Les TIC per tractar la informació i per a la realització d’activitats. - Ús del word en la redacció de textos i coneixement de les seves possibilitats - El correu electrònic: creació d’un compte i ús del correu. - La cerca d’informació per internet utilitzant el cercador Google. - El programa power-point: familiarització i elaboració. | |
k) Seqüència de les activitats | |
Es preveu que la temporització duri unes 3 setmanes, repartides en 8 sessions de 45 minuts i sessions d’una hora de durada. Es combinaran sessions setmanals pròpies de l’area de llengua amb sessions setmanals de la 6a hora en què l’alumnat acudeix a l’aula d’informàtica.
| |
l) Fonamentació psicopedagògica | |
La fonamentació psicopedagògica en què s’emmarca aquest projecte és pròpia d’un Model Constructivista, segons el qual l’alumne construeix el seu propi coneixment a partir de l’experiència directa, seguint els principis següents: - Funcional, doncs l’ús de les TIC s’empren per donar resposta a situacions o problemes quotidians, tant a nivell d’altres àrees a nivell escolar com en altres situacions fora del centre. - Col·laboratiu: l’aprenentatge s’ha donat per interacció, tant de l’alumnat entre ells, com de l’alumnat amb el professor i com de l’alumnat amb les TIC, com de manera col·laborativa ja en el mateix procés de treball (treball en petit grup), doncs aprenen a prendre decisions de manera compartida, a consensuar criteris i a respectar les aportacions dels altres. - Motivacional, fruit de la curiosiat, el desitg de saber i, sobretot, perquè l’activitat que realitzaran no es dóna en el buit, sinó que per a ells té una gran significació, doncs al partir. d’una situació real i propera a l’alumnat, s’incrementa el seu interès. - Contextualitzat: Parteix d’una situació real i propera a l’alumnat, la qual fa que el treball dels continguts propis de l’area com de l’ús de les TIC tingui un sentit i significativitat. - Construcció de coneixement: l’alumnat ha construit el coneixement a partir de l’experimentació directa; ha desenvolupat la seva tasca fins a l’elaboració del producte final: la carta i el power-point. - Actiu i intecional: l’alumnat és el principal protagonista del procés d’ensenyament-aprenentatge. Per trobar una solució a la tasca a realitzar, investiga i cerca i infromació (imatges) intencionalment, experimenta i crea. L’activitat plantejada es centra en l’ús de les TIC en un projecte específic. Hem de tenir en compte que “ni la tecnologia per sí sola no pot canviar l’educació, sinó en combinació amb un aprenentatge significatiu que porti als alumnes a un novell profund de pensament; ni els mitjans per sí mateixos provoquen canvis significatius en l’educació ni en els processos d’e-a. Per tant, l’ús de les TIC en l’àmbit educatiu ha de ser una eina, un suport que faciliti i ajudi el professorat a millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge, a la vegada que, emprada de manera productiva, promogui un aprenentatge significatiu entre l’alumnat; aquest aprenentatge serà un model mental que parteixi dels fenòmens manipulats i explorats amb els quals s’ha tingut contacte. Per tant, en el cas de l’activitat proposada, seran les TIC qui mediaran en aquest aprenentatge significatiu que perseguim. | |
m) Procediments i criteris d’avaluació | |
a) Criteris d’avaluació: - Utilitza la llengua catalana amb coherència i amb correcció ortogràfica, lèxica i gramatical. - Realitza produccions escrites pròpies (la carta). - Ha adquirit destreses associades amb l’ús autònom de les TIC. - Coneix i comprén els procediments per treballar en el processador de textos word i les seves possibilitats i opcions. - Sap cercar informació/imatges per internet a partir d’uns criteris o objectius de cerca. - Sap gestionar i seleccionar els continguts de la informació cercada. - Coneix l’us i possibilitats del correu web (obrir un compte, crera missatges i enviar-los, adjuntar documents...). - Utilitza el programa power-point i les seves possibilitats. - Mostra actituds de cooperació, presa de decisions consensuada i respecte en el treball en grup. - Mostra interés per la millora progresiva i afany de superació d’aquells aspectes personals i d’aprenentatge més costosos - S’esforça per millorar i aprendre, per superar les pròpies dificultat i adquirir autonomia - Participa activament a l’aula mostrant interès, creativitat i respecte a les aportacions, idees, opinions dels altres i i ritmes de treball diversos - Desenvolupa i adquireix hàbits de treballs i autònomia de manera progressiva. - Presenta la feina encomanada amb puntualitat. b) Procés d’avaluació Es farà una avaluació continuada al llarg de totes les sessions, per tal d’anar avaluant el procés d’aprenentatge dels alumnes, el grau de d’assoliment dels objectius i competències bàsiques i la resolució del problema plantejat i el producte elaborat (carta i power). D’aquesta manera podrem intervenir i fer les modificacions o ajustos necessaris per tal d’assolir les competències i objectius marcats.
c) Tipus d’avaluació:
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada